Vrijwel iedereen kan vandaag de dag met problematische schulden te maken krijgen. Er wordt verwacht dat iedereen een budgetexpert over zijn eigen huishouden is. Dit kan een heuse uitdaging vormen. Enkele onvoorziene uitgaven of pechsituaties kan je met je handen in het haar belanden.
In onze preventie-initiatieven richten we ons dan ook in eerste instantie tot de brede bevolking in de vorm van sensibiliseringsacties.
We laten je even proeven van enkele acties die we hebben ondernomen.
Dag Zonder Krediet 2015
Dag Zonder Krediet 2015, inmiddels de derde campagne waar we vanuit BudgetInZicht Kempen aan deelnamen. In 2015 hebben we de twee vorige campagnes (straatactie & digitale campagne) samengevoegd.
De boodschap « Te mooi om waar te zijn ! » vestigt de aandacht op alles wat ‘gratis’ wordt aangeboden via reclame en marketingcampagnes, maar waaraan in werkelijkheid vaak een verborgen kostenplaatje is verbonden: kredietkaarten, koppelverkoop, getrouwheidskaarten, winstbeloftes, 0%-leningen, … .
In Thomas More Hogeschool Geel en Mechelen hebben we ons gericht tot studenten met een misleidende boodschap. Studenten konden een ‘Gratis fotoshoot krijgen in een tropische omgeving’. De tropische omgeving was echter nog al creatief ingevuld (Banner met tropische achtergrond).
Wat maakt dat consumenten hier op afkomen? Het woordje “gratis” triggert heel wat consumenten. Vanuit consumentenpsychologie is dit logisch te verklaren. Zo verrichten we 75% van onze aankopen impulsief en niet rationeel. Hierop speelt de marketingwereld handig op in. Het woordje “gratis” zorgt voor meer impulsieve aankopen. Wanneer dit dan effectief gratis zou zijn, is dit niet zo’n probleem, maar vaak schuilt er toch een addertje onder het gras.
Studenten Sociaal Werk kregen een korte uitleg over de actie en de werking van BudgetInZicht en kregen de kans om mee de actie te ondersteunen.
Dat noemen we nog eens krachtig sociaal werk!
Dag Zonder Krediet 2014
“Onderteken niet om het even wat” was onze eerste online-campagne met bijhorende straatactie in Brussel. Aan de hand van een Thunderclap hebben we toen meer dan 75 000 mensen bereikt. Het volgende campagnefilmpje is hiervoor ontwikkeld.
In Brussel zorgden we voor één grote actie. Er werden kraslotjes uitgedeeld waarmee passanten prijzen mee konden winnen. Althans dat dachten de deelnemers. Wie deelnam, ging automatisch akkoord met de algemene voorwaarden waar een addertje schuilde.
Verder lieten we iedereen letterlijk stilstaan bij onze campagne via een FlashMob. Enkele beelden
Dag Zonder Krediet 2013
In Antwerpen, Mechelen, Herentals en Mol hebben we een sensibiliseringscampagne gehouden op de lokale markten en winkelstraten. Bij ons in de Kempen hebben we samen met de KWB en de verenigingen waar armen het woord nemen samengewerkt.
We maakten ons herkenbaar aan de hand van een stand. Mensen konden aan onze stand deelnemen aan een wedstrijd. Een wedstrijd waar mensen kans maakten op 1000 euro. Wie deelnam was gebonden aan de wedstrijdvoorwaarden, al werden de mensen hier niet actief op aangesproken.
Een kleine bloemlezing uit de wedstrijdvoorwaarden:
A.De prijzen zijn:
1000 euro
B. Deelnemers gaan een contract aan met de organisator. Om kans te maken op de prijs verbind je je met de organisator om eenmalig 500 euro als opstartkost over te maken.
C. Om kans te blijven maken op de prijs maak je voor een periode van 12 maanden 50 euro over.
Van zodra mensen het formulier bij ons indienden, wezen we de mensen op de “kleine lettertjes”.
Mensen vonden het een ludieke actie. “In de toekomst gaan we meer aandacht schenken aan die algemene voorwaarden.”